Hantera det oväntade

Vad skönt det vore om allt bara gick som planerat, utan avbrott och oväntade händelser. Skönt, eller tråkigt. Kanske tur att livet inte är så. Men att ha en strategi för det oväntade kan också vara skönt.

I boken Managing the Unexpected går Karl E. Weick och Kathleen M. Sutcliffe olika sätt att hantera det oväntade. De frågar sig vad en organisation kan lära sig av grupper som ofta arbetar med katastrofer, traumatiska händelser och oväntade kriser. De ser mindfulness som en viktig faktor, en hög medvetenhet genom hela organisationen.

En anekdot fastande hos mig när jag läste boken. Den handlar om att upptäcka misstag, och att skapa en kultur där de anställda är uppmärksamma på och rapporterar misstag. På ett hangarfartyg tappade en person bort ett verktyg på däck. All aktivitet avstannade och flygplan var tvungna att omdirigeras tills verktyget återfanns. Dagen efter hölls en formell ceremoni där personen belönades för att han berättat om sitt misstag, istället för att försöka dölja det.

Hur uppmuntras personalen att se och rapportera misstag på din arbetsplats?

Länk till hemsida som diskuterar hur organisationer kan skapa en större pålitlighet och säkerhet

http://high-reliability.org/pages/Weick-Sutcliffe

Länk till boken på adlibris

https://www.adlibris.com/se/sok?q=managing+the+unexpected%3A+resilient+performance+in+an+age+of+uncertainty

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>