Hur tar du beslut?

Bok decisiveDå och då står vi inför de där livsavgörande besluten. Hur vi hanterar dem kan vara skillnaden på lycka och olycka.

Men alla de beslut vi tar varje dag skickar oss ju faktiskt också i en riktning. Efter tillräckligt många av dem är vi lyckliga eller olyckliga. Om vi vill ha förändring är det sällan det stora beslutet som är det svåra, utan alla de små som följer efter.

Hur tar vi beslut egentligen? Vad påverkar dem? Blir det bra eller dåligt? Och går det att göra bättre?

Spännande läsning i ämnet är Chip & Dan Heaths nya bok Decisive som bland annat visar att vi ofta låter kortsiktiga känslor styra.

Läs, begrunda, besluta!

Vad är du bra på? – Gör det!

För några veckor sedan pratade jag med en vän som sa att hon ägnat för stor del av sitt liv med att försöka förbättra det hon tyckte var svagheter.  Jag kan känna igen det där. Vi vet vad vi inte kan, och jobbar stenhårt för att lära oss det.

Ibland är det viktigt. Jag kunde ingenting om att blogga men ville ändå starta Jobbasmartare.nu. Min enda chans var att lära mig.

Men ofta kanske vi ska tänka tvärtom. Lägga mindre tid på att försöka ”hämta ikapp” kunskap som vi känner att vi borde ha. Och istället göra mer av det vi redan kan. Utveckla det, odla det och vara stolta över det.

Kanske går du omkring och är bra på något nästan i smyg.
Vadå? Och hur skulle du kunna använda det för att få ett smartare arbetsliv?

Smartare höst

Brittsommaren har varit underbar och fyllt i alla fall mig med energi. Men enligt Weatherpal kan det  snart vara dags för mer normalt höstväder.

Inte dumt att då fundera över hur du hanterar den mörkare årstiden då kraven stadigt ökar efter semestern. Med hjälp av positiv psykologi kan det bli enklare att komma till sin rätt, även under en ruskig och mörk höst.

Modern Psykologi berättar mer om det här på sin blogg.

Att öva sig på motgångar, hitta ljuspunkter i mörkret, fortsätta att umgås med vänner och röra på sig kan kännas som självklarheter. Det vet vi, eller hur? Men, handen på hjärtat, vad gör vi med kunskapen? Testa att verkligen göra något inom ett eller flera av dessa områden och se om det gör skillnad.

Hör gärna av dig och berätta hur det gick!

 

 

 

87 procent – vi gör skillnad

Att jobba smartare innebär också att inte låta trångsynta idéer om världen styra oss.

Idag, dagen efter riksdagsvalet, jobbar jag för att matcha ihop en mikrobiolog från Eritrea med ett svenskt läkemedelsföretag. De har svårt att locka rätt kompetens från storstadsområdet, hon vill ha ett jobb i en stad där hon känner sig välkommen och trivs. Vi behöver henne!

Vad gör DU idag för att visa att Sverigedemokraternas bild av världsläget inte är den rätta? (Imorgon går också bra, men bara att visa din indignation på Facebook räknas inte.)

Älskade dagsschema!

Jag vill dela med mig av mitt bästa trick för att få mer gjort med mindre kraft och på kortare tid: Mitt dagsschema.

Det här är ett verktyg för dig som inte har alltför många brandkårsutryckningar. När jag hade personal- och verksamhetsansvar fungerade det sällan som jag ville. Men för alla experter, tjänstemän, egenföretagare och andra som kan planera sin tid minst en dag i förväg är det här ett super-verktyg.

Dagsschemat ser helt enkelt ut som ett vanligt skolschema. Till vänster skriver jag en tidsperiod, och till höger arbetsuppgiften.

Mitt dagsschema för förmiddagen idag:

8.20-9.00       Blogginlägg
9.00-9.45       Skriva infoblad om 20/20-initiativet
9.45-10.30    Boka intervjuer, gå igenom mailkorgen efter helgen
10.30-12.30 Skriva manus till ”Strategiskt ledarskap”
12.30-13.30 Lunch

Hur verkar det här då? Galet? Barnsligt? Något för idioter som inte kan hålla ordning på tiden?

Jag har använt den här metoden i nästan 10 år, och den ger  mig fördelar varje dag. Här är några:

  • Jag ser till att det viktigaste hamnar först på dagen, så om något akut dyker upp har jag i alla fall gjort det.
  • Jag matchar arbetsuppgifter med min energinivå. Småplock tidigt på morgonen och uppgifter som kräver större koncentration på förmiddagen.
  • Metoden skapar utrymme åt långa pass med sådant som tar mycket energi, och buntar ihop en massa småuppgifter till ett pass.
  • När jag har möten på annan plats ser schemat till att jag inte bokar för mycket annat innan och efter, eftersom även restiden är med i planeringen.
  • Om jag gör schemat dagen före behöver jag sedan inte tänka mer på vad jag ska göra. Det ger skönare kvällar!

Som alla vanor tar det en stund att komma in i det här. Men det kräver inga dyra maskiner eller ny teknik. Riv ett A4-ark i fyra delar och börja redan idag!

Höststädning

Hann du med en vårstädning innan semestern? Inte jag heller. ;)

Innan allt tar fart igen är det dags att skapa tillräckligt med ordning för att hålla kaos borta åtminstone till nyår. Sätt av någon timme och ta tag i det område som känns viktigast. Det kan vara skrivbordet som dignar, viktiga papper som ”flyter omkring” på kontoret, eller mailboxen som svämmat över.

Arbeta metodiskt, och sortera det du hittar i kategorier. För skrivbordet kan det vara:

  • Spara här
  • Spara någon annanstans
  • Slänga

Sortera upp allt på skrivbordet i dessa högar, släng sedan det som ska slängas. Redan där är det lättare att andas. Du kan ta en paus här, men se till att sätta upp ytterligare två timmar i kalendern när du tar hand om resten. Under den ena timmen sorterar du högen med ”spara här”, ställer upp saker på (det dammade) skrivbordet och ser om det finns ytterligare någon sak som skulle kunna sparas någon annanstans.

Den sista timmen ägnar du åt det som ska sparas någon annanstans. Nu har det gått ett tag, och kanske hittar du några saker som du kan slänga med lätt samvete. För allt annat får du hitta en lämplig plats. Tänk på att sortera saker som hör ihop tillsammans. Om det är mycket olika saker kan ett register eller lista över var allt är sparat vara en bra idé.

Kavla upp ärmarna nu och planera in en höststädning. Du kommer att vara så nöjd efteråt. All tid du sparar när du slipper leta efter saker under hösten kan du  ägna åt något du verkligen brinner för.

Myrtegsmetoden

Alla har varit där, tror jag. När målet känns långt borta. Då spelar det mindre roll om målet är att bli klar med en rapport om två veckor, eller att springa ett maraton om ett år, eller att nå svarta siffror nästa kvartal. Oftast är vårt övergripande mål för långsiktigt för att vi ska känna att vi arbetar mot det.

Enter Myrstegsmetoden! Det innebär att varje dag göra en eller flera saker som tar dig mot ditt mål. Om vi ska fortsätta med djurliknelserna så äter du elefanten en tugga åt gången, men stadigt, med mycket ketchup.

Med Myrstegsmetoden känner du att du arbetar mot ditt mål, och det gör dig trygg. Du slipper drabbas av tidspress mot slutet, för du har redan avverkat många delar. Det blir snart rutin att göra sånt som tar dig mot målet, och en rutin är ett bra sätt att verkligen få saker gjorda.

Har du flera mål är det också lättare att hålla reda på att du tar dig mot dem, utan att missa något, om du arbetar med varje mål ofta. Kanske inte varje dag med alla, men varje vecka bör du jobba med något inom alla dina mål.

Mer om Myrstegsmetoden kan du läsa i Konsten att sätta smarta mål – och att nå dem.

http://www.redaktionen.se/produkt.php?visa=smartamal

Hantera det oväntade

Vad skönt det vore om allt bara gick som planerat, utan avbrott och oväntade händelser. Skönt, eller tråkigt. Kanske tur att livet inte är så. Men att ha en strategi för det oväntade kan också vara skönt.

I boken Managing the Unexpected går Karl E. Weick och Kathleen M. Sutcliffe olika sätt att hantera det oväntade. De frågar sig vad en organisation kan lära sig av grupper som ofta arbetar med katastrofer, traumatiska händelser och oväntade kriser. De ser mindfulness som en viktig faktor, en hög medvetenhet genom hela organisationen.

En anekdot fastande hos mig när jag läste boken. Den handlar om att upptäcka misstag, och att skapa en kultur där de anställda är uppmärksamma på och rapporterar misstag. På ett hangarfartyg tappade en person bort ett verktyg på däck. All aktivitet avstannade och flygplan var tvungna att omdirigeras tills verktyget återfanns. Dagen efter hölls en formell ceremoni där personen belönades för att han berättat om sitt misstag, istället för att försöka dölja det.

Hur uppmuntras personalen att se och rapportera misstag på din arbetsplats?

Länk till hemsida som diskuterar hur organisationer kan skapa en större pålitlighet och säkerhet

http://high-reliability.org/pages/Weick-Sutcliffe

Länk till boken på adlibris

https://www.adlibris.com/se/sok?q=managing+the+unexpected%3A+resilient+performance+in+an+age+of+uncertainty

Ett annorlunda arbetsliv är möjligt!

Så här när hösten är på väg är de flesta av oss tillbaka på jobbet. Måndagsångesten har nog släppt, om du nu hade det. Allt börjar rulla på som vanligt igen.

Möten, deadlines, telefonsamtal och mail, fler möten, fikarumsprat, korridorsamtal, brandkårsutryckning, mail igen, en ny möjlighet som leder till mer jobb, ett misstag som leder till mer jobb, fler möten.

Ibland undrar jag vad vi gör på jobbet. Egentligen. Om vi tog bort allt som inte leder någonstans. Hur mycket med riktig mening skulle bli kvar? Och vad skulle det vara?

Jag drömmer om ett arbetsliv där vi gör mycket mer av det där som är meningsfullt. Där vi känner att vi är på väg i rätt riktning och att vi åstadkommer något. Där vi inte behöver stressa så mycket.

Utopi? Nej, fullt möjligt. Den här bloggen är för dig som tror på att det går att jobba smartare. Eller åtminstone är beredd att bli övertygad.

Ha en härlig höst!